Potrebujete pomoc?
Máte nejakú otázku alebo problém? Neváhajte nám napísať. Odozva od nás Vám príde na zadaný e-mail, preto dbajte na správne vyplnenie.
Zadajte Vaše meno: Zadajte Vašu e-mailovú adresu:

Zľava 10% pri každom nákupe

Dobré trávenie ovplyvňuje celý náš život. Ide o komplikovaný proces, ktorý dokážeme správnou životosprávou pozitívne ovplyvniť. Črevná mikroflóra je u každého iná. Ovplyvňuje ju stravovanie, prostredie, životný štýl, častá liečba antibiotikami, či ochorenia tráviaceho traktu. Tráviaci trakt má, tzv. bariérovú funkciu. Bariéru tvorí jeho epiteliálna vrstva. Chráni vnútro ľudského tela pred vonkajšími vplyvmi. Jej ochrannú funkciu výrazne posilňujú probiotiká. V nasledujúcich riadkoch sa o nich dozviete viac.

zdravé ploché ženské brucho s kvetinkou

 

Prebiotiká a probiotiká. Je v tom rozdiel? 

 

Je. Prebiotiká patria k zložkám potravy, ktoré náš organizmus nedokáže spracovať. Chýbajú mu správne tráviace enzýmy. Poradia si s nimi len črevné baktérie, ktoré sa nachádzajú v hrubom čreve. Žije v ňom viac ako 200 g mikroorganizmov (baktérie, kvasinky, huby, vírusy). Spolu tvoria črevný mikrobióm, súbor zdraviu prospešných a patogénnych mikróbov, ktoré ovplyvňujú náš metabolizmus a syntézu živín a vitamínov. Jeho zloženie úzko súvisí s tým, čo jeme. Nájdeme ich vo vláknine a  nestráviteľných sacharidoch (skoro všetky celozrnné obilniny, strukoviny, cesnak, cibuľa, pór, špargľa, artičoky, banány, púpavové listy a morské riasy). Prebiotiká sú výživou pre prospešné baktérie a pomáhajú probiotikám pri usadzovaní na stenu čriev.

 

Probiotiká sú živé a dobré mikroorganizmy. Ich názov pochádza z gréčtiny. “Pro” znamená pre a “bios” je život. Prebiotiká sú pre život. Ale len tie, ktoré majú preukázaný pozitívny vplyv na zdravie. Tento názov zahŕňa rôzne plesňové a bakteriálne kmene, s rozdielnou funkciou a účinkom. Probiotiká, ktoré doma máte nemusia účinkovať na všetko. Ich účinok ovplyvňuje typ probiotík a ochorenia, ktoré vás postihlo. Produkujú látky, ktoré znižujú pH v čreve a ničia škodlivé baktérie. Dokážu to napríklad mastné kyseliny. 

 

Preťítajte si aj: Radosť z upratovania s octom a sódou bikarbónou

 

Nachádzajú sa v kyslej kapuste, kombuche, rôznych druhoch fermentovaných potravín (jogurt, kefír) a vo výživových doplnkoch. Fermentované potraviny môžu byť zdrojom histamínu. V probiotikách sa nachádzajú aj baktérie, ktoré histamín produkujú. Zamerajte sa na špeciálne probiotiká určené pre histamínovú intoleranciuHlavnou podmienkou výrobného procesu týchto potravín je prítomnosť prospešných mikroorganizmov. Živia sa vyššie spomenutými prebiotikami. Tepelná úprava potravín ich ničí a ich množstvo súvisí aj s dátumom spotreby mliečnych výrobkov. Čím je dátum spotreby bližšie, tým je množstvo prospešných látok nižšie. Keď to s množstvom probiotík preženiete, prihlási sa nadúvanie a hnačka. S výživovými doplnkami, v ktorých sa prebiotiká nachádzajú, tiež opatrne. 

mlieko a jogurt v sklenenej nádobe

V prírodnej forme sa vyskytujú aj v nepasterizovaných výrobkoch z mlieka. Mliečne výrobky sa pasterizujú, aby sa nestali zdrojom nákazy. Dobré mikroorganizmy pasterizácia zabíja. Dnes sa do nich pridávajú umelo. Kvalitné výživové doplnky obsahujú probiotiká v oveľa väčšej koncentrácii ako v mliečnych výrobkoch. Do mliečnych výrobkov sa nikdy nedostanú v takej miere. Okrem toho, množstvo probiotík v nich stále klesá. Keď ich prinesiete domov z obchodu, bude v nich dobrých mikroorganizmov oveľa menej, ako keď ste ich kúpili. Z potravín sa strácajú veľmi rýchlo.

Vplyv probiotík na naše telo 

Probiotické mikroorganizmy a ich kombinácie môžu mať pozitívny vplyv na hnačky, syndróm dráždivého čreva, syndróm presakujúceho čreva, dysbióze, ulceróznej kolitíde, Crohnovej chorobe, infekcii helicobacter pylori, vaginálnej infekcii, kvasinkové infekcie a detské ekzémy. 

 

Inšpirujte sa: Po jarnej očiste organizmu sa budete cítiť lepšie

 

probiotiká

Aby sa dostali tam, kde treba 

Pri výrobe probiotík je najdôležitejšie udržať mikroorganizmy živé dovtedy, kým im neskončí doba minimálnej trvanlivosti. Pri ich užívaní a uskladňovaní vychádzajte z odporúčaní výrobcov, ktoré sú uvedené na obale. Výrobca najlepšie vie, ako sa o jeho produkt treba starať. Obal vám prezradí aj počet živých mikroorganizmov, ktoré sa vo výrobku skrývajú. Rod a druh mikroorganizmov a počty CFU sú na obale uvedené presne. Rody Lactobacillus, Streptococcus, a Bifidobacterium by v ňom nemali chýbať. Sú zo všetkých najdôležitejšie. Uzatvárajú sa v gastrorezistentnych kapsuliach, aby ich žalúdočné šťavy nerozpustili a dostali sa až do čreva. 

 

Probiotiká a antibiotiká 

 

Črevnú mikroflóru v našom čreve narúša aj dlhodobé užívanie antibiotík. Antibiotiká zabíjajú aj prospešné baktérie žijúce v črevnom trakte a črevá nepracujú tak ako majú. Výsledkom sú ochorenia tráviaceho traktu, oslabenie imunitného systému, priberanie, rôzne autoimunitné ochorenia a  znížená absorpcia živín, vitamínov a minerálov.

 

Poraďte sa s lekárom alebo lekárnikom

 

Probiotiká majú veľký prínos pre tráviaci trakt, napriek tomu ich užívanie nepodceňujte. Dámy, v prípade tehotenstva konzultujte ich užívanie s lekárom. Pre istotu. O prínosoch a rizikách probiotík by ste mali vedieť. Na lekára sa obráťte, aj keď trpíte poruchami imunitného systému, zápalovými ochoreniami tráviaceho traktu, seniori a dojčiace ženy. Pri deťoch vám k antibiotikám lekár odporučí probiotiká automaticky. V prípade, že tak neurobí, opýtajte sa na jeho názor. Za pýtanie nebijú. 

 

baktéria

 

Ochorenia, ku ktorým sa dopracovať nechcete 

 

Tráviaci systém máme zanesený rôznymi baktériami, alergénmi a chemikáliami, ktoré nám môžu škodiť. Do organizmu sa dostanú v jedle, nápojoch a liekoch. Rovnováhu črevnej flóry narúšajú najmä zlé stravovacie návyky a stres. V črevách sa stretávajú dobré a zlé baktérie. Probiotiká sa lepia k bunkám črevnej sliznice a tak zabraňujú nechceným patogénom sa k nej priblížiť. Keď sa v nich nahromadí viac tých zlých, máte problém. Hnačka, zápcha a nadúvanie sa dá prežiť, ale keď ich nebudete riešiť, môže to dopadnúť oveľa horšie. V tráviacom trakte sa nachádza až 80 % imunitného systému. Keď ho nevyváženou mikrobiálnou flórou oslabíte, tráviace ťažkosti prerastú do cukrovky, obezity a kardiovaskulárnych ochorení. Dobré trávenie ovplyvňuje aj vašu náladu. K normálnej činnosti tráviaceho systému môžeme výrazne prispieť jedlom, ktoré konzumujeme. 

 

Niečo pre športovcov: Ako často behať? Kto mi prezradí?

 

Bezproblémový metabolizmus a tráviace enzými 

 

Tráviace enzýmy sú mikroskopické molekuly. Nachádzajú sa v každej bunke nášho tela. V rôznych biochemických reakciách sa zúčastňujú pri premene látok. Sú základným predpokladom pre zdravé trávenie. V tráviacom trakte štiepia molekuly bielkovín, sacharidov a tukov, aby sa mohli cez stenu čreva dostať až do krvného obehu. Tráviace enzýmy produkujú slinné žľazy, žalúdok a pankreas, ale nájdete ich aj v niektorých potravinách. Pri nedostatočnej produkcii tráviacich enzýmov dochádza k poruchám trávenia. Stres má k tomu tiež čo povedať. S hnačkou sa pod vplyvom stresu stretávame najčastejšie. 

Tráviace enzýmy užívajte spolu s jedlom. Nevstrebávajú sa. Ich účinok sa má prejaviť v tenkom čreve. Pri trávení. Nedostatočná produkcia tráviacich enzýmov sa prejavuje kŕčmi, plynatosťou a chudnutím. V stolici sa môže objaviť nestrávený tuk. V tomto prípade okamžite vyhľadajte lekársku pomoc. 

 

Probiotikám sa ešte budeme venovať. Je to veľmi náročná a zaujímavá téma. Sledujte nás!