Potrebujete pomoc?
Máte nejakú otázku alebo problém? Neváhajte nám napísať. Odozva od nás Vám príde na zadaný e-mail, preto dbajte na správne vyplnenie.
Zadajte Vaše meno: Zadajte Vašu e-mailovú adresu:

Zľava 10% pri každom nákupe

Pod slovným spojením “ľudské telo” si predstavíme hmotu, z ktorej je stvorený človek. Táto hmota vznikla spojením rôznych typov buniek. Bunky vytvárajú tkanivá a celé súbory orgánov, ktoré nás držia pri živote. Ľudské telo pre normálny vývoj a bezproblémový chod potrebuje množstvo živín, ktorých zdrojom by mala byť najmä primeraná a pestrá strava. Keď ich strava zabezpečiť nedokáže, na pomoc prichádzajú výživové doplnky. V nasledujúcich riadkoch sa dozviete, čo o nich (možno) neviete. 

výživové doplnky uložené ako tanier s príborom

Sila vitamínov a minerálnych látok v čerstvej strave 

Dodržať potrebný príjem makroživín (tuky, cukry, bielkoviny) a mikroživín (vitamíny, minerálne látky, stopové prvky) nie je také jednoduché. Kým sa potraviny dostanú na pulty našich obchodov, musia prekonať dlhú a náročnú cestu, počas ktorej dochádza k výraznému poklesu zdraviu prospešných látok. Chemické ošetrenie, ktoré má potraviny udržať v čerstvom vzhľade vitamínom a minerálnym látkam na životnosti tiež nepridáva. Pri tepelnej úprave sa stratí aj to málo, čo v ovocí a zelenine ešte ostane. 

Každý organizmus je iný

Množstvo potrebných látok ovplyvňujú aktivity, ktorým sa počas dňa venujete. Pri sedavom zamestnaní nespotrebujete to, čo zamestnanci vo výrobe, či profesionálni športovci. Jeden potrebuje viac sacharidov a proteínov, druhý sa zameriava na podporu kĺbov, regeneráciu a budovanie svalovej hmoty. Množstvo výživných látok ovplyvňuje aj vek, pohlavie a celkový zdravotný stav. 

Výživové doplnky a ich definícia

Keď nie ste schopní prijať všetky potrebné látky v dostatočnom množstve z bežnej stravy, pomôžu vám výživové doplnky (suplementy). Výživové doplnky predstavujú koncentrovaný zdroj živín, ktorý dopĺňa prirodzenú stravu. Nenahrádza ju. Vitamíny, minerálne látky, stopové prvky, aminokyseliny a ostatné potrebné látky môžeme užívať jednotlivo alebo v kombinácii. Výživové doplnky nemajú preventívny charakter a neliečia. Podporujú regeneráciu a posilňujú organizmus. 

 

Prečítajte si aj: Poznáte esenciálne oleje na vnútorné použitie?

Medzi výživové doplnky zaraďujeme: 

- vitamíny

- minerálne látky

- stopové prvky

- byliny a extrakty z bylín

- aminokyseliny

- mastné kyseliny

- vláknina

- potravinové doplnky

- výrobky pre športovcov

Potravinový kódex ich má pod palcom

Jednotlivé zložky sa do výživových doplnkov nepridávajú len tak. Odporúčaná dávka a najvyšší možný príjem vitamínov a minerálnych látok je určený na základe vedeckého zhodnotenia rizika založeného na všeobecne uznávaných vedeckých poznatkoch. Súčasná platná legislatíva pre výživové doplnky určuje osobitné požiadavky a pravidlá pre vitamíny a minerály pridávané ako prísady do výživových doplnkov. Požiadavky na potraviny na osobitné výživové účely a na výživové doplnky upravuje Potravinový kódex

Jeden druh na niekoľko spôsobov 

Vyrábajú sa v takej forme, aby bolo meranie množstva a ich konzumácia čo najjednoduchšia. Najčastejšie sa stretávame s kapsulami, tabletami, práčkom, ampulkami s tekutinami, fľaštičkami s dávkovačom kvapiek. Konkrétne výživové doplnky nájdete aj vo viacerých formách. Vyberte si takú, ktorá vám vyhovuje najviac. 

Kontrola je prísna, ale… 

Výživové doplnky neliečia a nespôsobujú zázraky na počkanie. Môže sa stať, že výživový doplnok ohrozí zdravie aj napriek tomu, že spĺňa požiadavky legislatívy. V takom prípade môžu kontrolné orgány obmedziť ich použitie alebo pozastaviť predaj

 

výživové doplnky rôznych značiek vo vitríne v lekárni

Nie sú výživové doplnky ako výživové doplnky 

Zloženie výživových doplnkov a ich presné dávkovanie musí byť rozpísané na obale. Pozorne si to preštudujte ešte skôr, ako dáte výživový doplnok do košíka. Zamerajte sa na  výživové doplnky známych a overených firiem. Veľké plus je, keď je k dispozícii číslo na zákaznícku linku. Je to signál toho, že pred vami výrobca nič neskrýva a je ochotný odpovedať na všetky (aj nepríjemné) otázky. Výživové doplnky sú označené podľa všeobecných požiadaviek na označovanie potravín. Na obale, či etikete by nemali chýbať tieto informácie: 

 

- odporúčaná denná dávka výživového doplnku a upozornenie na to, že sa nesmie presiahnuť. Nadmerné užívanie výživových doplnkov môže mať na organizmus škodlivý dopad. Veľké množstvo draslíka a vápnika dokáže negatívne ovplyvniť činnosť obličiek a kardiovaskulárneho systému, vitamínmi rozpustnými v tukoch (A, D, E, K) sa môžete predávkovať, rastlinné výťažky dokážu negatívne ovplyvniť medikamentóznu liečbu 

- upozornenie na to, že výživové doplnky sa nesmú používať ako náhrada pestrej stravy a že sa musia uskladňovať mimo dosahu detí

- množstvo prítomných látok s výživovým alebo fyziologickým účinkom označené číselnou hodnotou v požadovaných jednotkách 

- informácia o množstve vitamínov a minerálnych látok  vo výživovom doplnku musí byť vyjadrená aj percentuálne

Ste si istí, že ste si vybrali správne? 

Súčasťou balenia kvalitných výživových doplnkoch sú aj príbalové letáky so všetkými potrebnými informáciami. Nespoliehajte sa len na to, čo vám povie najlepší kamarát. Je viac ako pravdepodobné, že nepotrebujete presne to a v rovnakej dávke, ako on. Overte si, či nemôžu ovplyvniť účinky liekov, ktoré beriete dlhodobo

 

Bude vás zaujímať: Pohonné hmoty, s ktorými budete stále fit

 

V každom veku potrebujeme primárne doplniť niečo iné. K veľkým zmenám dochádza najmä v päťdesiatke. Ženy v menopauze by vám o tom vedeli rozprávať. Znižuje sa množstvo prijatej potravy, ale odporúčaná dávka vitamínov a ostatných životne dôležitých látok sa nemení. Práve naopak. Často ich treba doplniť v ešte väčšom množstve

 

ovocie a zelenina. Vitamíny v prirodzenej forme

Na čo ich potrebujeme? Malá ukážka

- ženy v menopauze strácajú až 10 % kostného tkaniva. Potrebujú doplniť najmä vápnik a vitamín D. Môžu ovplyvniť kvalitu kostí a oddialiť osteoporotické zmeny 

- na plodnosť má pri chlapoch výrazný vplyv zinok a vitamín C. Ovplyvňujú kvalitu a funkčnosť spermií

- vitamín D vzniká v koži hneď, keď ju pohladia slnečné lúče. Posilňuje imunitu, ale potrebujú ho aj kosti a zuby 

- vitamín E chráni bunky pred voľnými radikálmi a zabraňuje predčasnému starnutiu pleti 

- vitamín K ovplyvňuje zrážanlivosť krvi

- vitamín A posilňuje obranyschopnosť organizmu, ale má pozitívny dopad aj na naše oči, vlasy a pokožku 

- vitamín C posilňuje obranyschopnosť organizmu, zlepšuje vstrebávanie železa 

- vitamíny skupiny B ovplyvňujú metabolizmus a dodávajú nám energiu 

- vápnik a fosfor potrebujú najmä zuby a kosti 

- horčík doplňte najmä pri nadmernej fyzickej alebo psychickej záťaži

- zinok zlepšuje pleť a posilňuje nechty a vlasy 

- železo treba doplniť pri chudokrvnosti 

- kolagén potrebujú najmä kĺby, ale jeho nedostatok sa odzrkadlí aj na vlasoch, nechtoch a pokožke 

- omega-3 mastné kyseliny potrebujeme pre správnu činnosť mozgu a ciev 

- proteínový prášok obsahuje najľahšie stráviteľné bielkoviny v najvyššom pomere. Oplatí sa ich do jedálnička zaradiť, keď budujete svalovú homu, ale aj keď chcete schudnúť 

 

Prečítajte si: Oslabená imunita? Ale kdeže…

Aj vegáni si prídu na svoje 

Vegetariáni a vegáni potrebujú veľa vitamínov, minerálov a stopových prvkov doplniť práve vo forme výživových doplnkov. Nejedia mäso a chýba im najmä vitamín B12, železo, omega 3 mastné kyseliny a vápnik. Ich nedostatok sa nemusí prejaviť hneď, ale príde čas, keď sa určite prihlási. Zníženie rizika vzniku niektorých problémov je jednoduchšie ako ich riešenie. 

 

Účinných látok, ktoré sa vo výživových doplnkoch skrývajú, je veľmi veľa. Odhaľovať ich budeme postupne. Sledujte nás! 

 

zdroj: pixabay.com, wikipedia, 

https://www.eufic.org/en/healthy-living/article/food-supplements-who-needs-them-and-when