Potrebujete pomoc?
Máte nejakú otázku alebo problém? Neváhajte nám napísať. Odozva od nás Vám príde na zadaný e-mail, preto dbajte na správne vyplnenie.
Zadajte Vaše meno: Zadajte Vašu e-mailovú adresu:

Zľava 10% pri každom nákupe

Diagnóza E66. Toto označenie väčšine z nás nič neprezradí. Keď si prečítate slovo tučnota alebo obezit, presne viete, o čom bude reč. Civilizačné ochorenie, ktoré sa u nás objavuje stále častejšie je často výsledkom našich zlých stravovacích rozhodnutí. Cez deň na jedlo nemáme čas a večer sa nevieme dožrať. Zjeme všetko, čo nám padne do oka. Oblečenie sa nám v skrini scvrkáva a my sami seba presviedčame, ešte na tom nie sme až tak zle. Pribrať je jednoduchšie, ako schudnúť. Čím skôr dostanete kilogrami pod kontrolu, tým lepšie. S obezitou nie sú žarty. 

 

dáma v o 5 čísel väčších nohaviciach

 

Obezita. O čo pri nej vlastne ide? 

 

Pri slove obezita si asi každý z nás predstaví človeka, ktorému sadlo visí z každej strany. Obezita je civilizačná choroba, pri ktorej dochádza k poruche výživy a nadmernému ukladaniu tukového tkaniva v podkoží v brušnej dutine a vo svaloch. Toto je tuk, ktorý si na obéznom človeku všimneme hneď. Tukové tkanivo sa ale ukladá aj tam, kde ho voľným okom nevidíme. Ukladá sa v bruchu. Obaľuje vnútorné orgány a črevá. Takto skrytý tuk je pre organizmus nebezpečnejší a zbaviť sa ho je oveľa náročnejšie. Tukové tkanivo by malo u mužov predstavovať maximálne 25 % telesnej hmotnosti, u žien 30 % telesnej hmotnosti. Mužom sa tuk hromadí najmä v oblasti pásu, u žien ani stehnám a zadku neodolá.

Najväčším problémom pri obezite je, že človek viac energie prijme ako vydá, ale nie je to len o tom. Za jej vznikom sa väčšinou skrýva viac faktorov. Približne na 50 % za ňu môže dedičná predispozícia. Výhovorka, že to mám v génoch v prípade obezity nie je celkom na mieste. Až 50 % (keď nie viac) dokážete ovplyvniť sami. Ochorenie za obezitu vo väčšine prípadov tiež nemôže. Ako sprievodný znak ochorení sa pripisuje len v asi 1 % prípadov.

- nadmerná konzumácia energeticky bohatých potravín bez vitamínov a minerálnych látok

- málo fyzickej aktivity

- nedostatok spánku (na regulácii hladu a sýtosti sa podieľajú hormóny leptín a ghrelín. Organizmus je pri nedostatku spánku zmätený a uvoľňuje ich v nedostatočnom množstve alebo ich zvyšuje)

- metabolické faktory (nízky pokojový výdaj energie, miera premeny energie na teplo, intenzita metabolických pochodov v organizme)

- vplyv prostredia (stravovacie návyky preberáme z rodiny a spoločnosti, v ktorej sa pohybujeme) 

- bývalí fajčiari chuť na cigaretu zaháňajú jedlom, čo pár kilogramov naviac zaručene prinesie. Keď ich bude viac, ako 5, mali by ste svoju životosprávu prehodnotiť

- nedostatočná funkcia štítnej žľazy sa prejavuje aj nárastom hmotnosti, ale správnym nastavením hormonálnej liečby sa priberanie môže zastaviť

- užívanie liekov (antidepresíva, lieky na potlačenie vysokého krvného tlaku, liečbu cukrovky, kortikoidy)

 

Nakupovanie potravín potrebuje zmenu!

 

S nakupovaním potravín to často preháňame. Nakupujeme všetko, čo nám padne do oka. Málo ľudí prichádza do potravín so zoznamom potravín, ktoré potrebuje a striktne sa ho drží. Každý niečo prihodí. Tieto chipsy som videl v reklame. Vyzerali výborne. Touto čokoládou ma ponúkli v kancelárii. Bola vynikajúca. Nezjete ju hneď, keď prídete domov, ale spomeniete si na ňu, keď sadnete večer ku televízoru. Pol hodiny budete odolávať, ale viete, že tam je a nedá vám pokoj, kým ju neotvoríte. Jedným pásikom to neskončí. Nehovorím len o maškrtách. Pri pohľade na preplnené nákupné košíky v hypermarketoch mám často pocit, že človek nemá jeden žalúdok, ale minimálne tri. Často nemáme prehľad, koľko mesačne na stravu minieme. Najlepšie urobíte, keď si žiadne maškrty do košíka nepoložíte. Nebude vás mať doma čo lákať. Pre návštevy ich nekupujete. Klamete tým len seba.

 

"Jedlo ako liek"

 

Veľa jedla konzumujeme, aj keď nie sme hladní. Zajedáme nervozitu, depresie, strach. Pri jedle sa upokojíme, máme pri ňom pocit úľavy. Ide o takzvané emočné jedenie, ktoré môže prerásť do závislosti a poruchy príjmu potravy, čoho následkom je nadváha a postupná obezita. Emočné jedenie je kolotoč, z ktorého sa ťažko vychádza. Začnete jesť preto, že vás niečo trápi a nakoniec vás niečo trápi len preto, aby ste mali dôvod dať si niečo slané, sladké, chutné. Jedlom zaháňame nepríjemné situácie, ale nevychutnávame si ho. Človek, je presne tak, ako iné cicavce, fyziologicky nastavený prekonávať nedostatok potravy. S jej prebytkom si bez následkov poradiť nedokáže.

 

Priberanie ako dôsledok zmeny

 

Existujú obdobia v živote človeka, v ktorých sa obezita vyskytuje častejšie. U žien je to najmä doba dospievania, tehotenstvo a obdobie po ňom a prechod. Všeobecne k obezite častejšie dochádza v dôležitých životných, (často stresových) etapách života človeka. Nástup do nového zamestnania, založenie rodiny, rodinné a pracovné problémy, rozvod, ukončenie športovej kariéry, odchod do dôchodku.

 

váha a centimeter

 

Jeden pohľad väčšinou stačí

 

Stupeň obezity vám pomôže vypočítať index telesnej hmotnosti známy ako BMI (Body mass index). Hraničná hmotnosť môže byť u každého iná. Ovplyvňuje ju celková stavba tela. Presné určenie diagnózy ovplyvňuje viac faktorov. Ručička na váhe nie je celkom rozhodujúca.

 

BMI = hmotnosť/výška2 (podiel hmotnosti v kg a výšky v m2)

 

BMI vám tip obezity a podiel hmotnosti tuku a svalovej hmoty neprezradí. Ďalšie tajomstvá odhalí obvod pása. Pri obvode pása nad 88 cm u žien a 102 cm u mužov hovoríme o abdominálnej obezite. Pri tomto tipe obezity sa tuk ukladá v hornej časti tela.

 

Stupne obezity podľa BMI

 

- podváha  < 18,5  nízke riziko (ale je  riziko iných zdravotných ťažkostí)

- normálna telesná hmotnosť 18,5 – 24,9 riziko nezvýšené

- nadváha 25,0 – 29,9 riziko mierne zvýšené

- obezita I. stupňa 30,0 – 34,9  stredne zvýšené riziko

- obezita II. stupňa 35,0 – 39,9 vysoké riziko

- obezita III. stupňa  < 40 (morbídna obezita) veľmi vysoké riziko

 

Obezita a jej (ne)viditeľné sprievodné znaky

 

Obezita sa okrem viditeľných tukových vankúšikov prejavuje únavou, opuchmi dolných končatín, bolesťami chrbta a kĺbov, vysokým krvným tlakom, dýchavičnosťou, znížením plodnosti, až neplodnosť. V tehotenstve nekomplikuje život len matke, ale aj plodu. Častejšie sa tu objavuje preeklampsia, cukrovka, zvýšený krvný tlak, preťažený  pohybový aparát. Zaujímavé je, že riziko predčasného pôrodu je u obéznych žien o 20 percent nižšie. 

 

Potrebujeme ho. Ale nie až tak veľa

 

Tukové tkanivo je zásobou energie, plní úlohu tepelnej izolácie a mechanickej ochrany organizmu. Nadmerné hromadenie tukového tkaniva zväčšuje objem tukových buniek adipocytov a tie nedokážu vstrebávať nárazové dávky lipidov v krvi a tvoria látky, ktoré sa podieľajú na vzniku aterosklerózy a diabetes mellitus 2. typu

 

hamburger a hranolky

 

Obezita a jej riešenie

 

Obezita sa rieši diétou so zníženým obsahom energie a zvýšením pohybovej aktivity. Keď chcete schudnúť a váhu si udržať, nedosiahnete to len o chvíľkovou úpravou stravy. Krátkodobé diéty, často drastické, vám dlhodobý účinok neprinesú. Práve naopak. Budete s nimi ako na hojdačke a organizmus z toho bude zmätený. Úprava stravovania a celkového životného štýlu musí byť dlhodobá. 

S cvičením raz za čas sa k vytúženej postave nedostanete. Cvičiť treba minimálne 3 krát do týždňa, aspoň 45 minút. Nechajte si poradiť a spolu s trénerom vytvorte tréningový plán, v ktorom spojíte aeróbne a anaeróbne cvičenie v takej miere, aby ste sa pripravili o tukové tkanivo, ale svalom to neublížilo. 

Zbaviť sa nadbytočných kilogramov znamená vzdať sa pohodlia a zvykov, ktoré vás k obezite priviedli. Chudnutie vám nezmení len telo, ale aj myseľ. Prestanete konzumovať všetko, čo vám padne do oka a v obchode si rozmyslíte, čo do košíka vložíte a čo nie. Jedlu, jeho príprave a jedeniu, venujete viac času a budete si ho aj viac vychutnávať.

 

Mohlo by vás zaujímať: LR Health & Beauty VERNOSTNÝ PROGRAM